Faste læsere

tirsdag den 4. marts 2014

På skovtur

 På vores seneste gåture i skoven har børnene og jeg  blandt andet snakket om regnen der har fyldt bækken med vand, og stormen der har væltet mange træer. I dag har vi været ude og udfordre motorikken og udforske naturen som en del af opgaven friluftsliv.
I bogen "Natur og miljø i pædagogisk arbejde" står: Barnet oplever hvordan kroppen fungerer i rumlige omgivelser, og det registrer, hvad der føles godt og skidt, sjovt og farligt. Sanselige og kropslige erfaringer bidrager til at udvikle barnets kropsbevidsthed.

Lærke og Mikkel har gennem legen i skoven fået påvirket og bearbejdet sanserne, som en helt naturlig del af udviklingen.

 De formår virkeligt at samarbejde omkring vanskelige udfordringer, som er en del af deres personlige og sociale udvikling.



 At få lov til at plaske i bækken med en gren, og sidde lidt fast i den mudrede skovbund er sanselige erfaringer der bidrager til selvoplevelser, læring og dannelse.

 En, for børnene, rimelig stejl skrænt skal bestiges.
Det er hårdt, men en rigtig vigtig motorisk udfordring.



 At kravle op på et stort væltet træ, kan virke farligt og overvældende, så det er en stor sejr for barnet når det har overvundet frygten.
 Styrkelsen af sanserne og  de motoriske kompetencer er medvirkende til at styrke barnets tro på sig selv, og får dermed betydning for hele den personlige udvikling









Efter sådan en formiddag smager madpakken i naturen rigtig godt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar